Auto eller manuellt?

Nikon D80 + Nikkor 50 mm 1.4
Jag fick en förfrågan för inte så längesedan om jag fotograferar på auto-läget eller manuellt. Ställer jag in allt själv? Svaret: JA!

Jag fotograferar alla mina bilder manuellt. Jag ställer in allting själv. Bländare, slutare, WB, ISO. Enligt mig så ska det vara fotografen som gör bilden och kameran är redskapet för att den ska kunna tas. Jag vill att mina bilder ska vara uttrycksfulla och man ska se att det är jag som har fotograferat dem. Sätta min egen prägel på dem, liksom. Och kan man göra det med auto? Ja, kanske, men inte till den grad jag vill. Mina bilder är mina och de fotograferas manuellt. :) Alltid. Jag tycker det är det som är det roliga med fotografi, att kunna hitta en känsla och lära sig balansera mellan slutare, bländare och iso!

Kanske vill man fotografera manuellt, men inte kan? HÄR är ett inlägg som Elin Kero har gjort som förklarar det hela jättebra! :)

Hur gör ni? Fotograferar ni manuellt eller på auto? :)

Kommentarer
Postat av: JSwalander

Håller med om att man ska köra på manuellt :)

sv. Han hade en tumör i munnen, men de på sjukhuset sa att det inte var så farligt så det går nog bra :)

2010-11-10 @ 16:43:35
URL: http://jswalander.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

sv: nej CANON ska man ju haa :o ;)

Söta bilder (:

2010-11-10 @ 16:53:12
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: JOSEFINE

Sv: Kul att du deltar! :)



Jag håller med, det är inte kameran som ska göra jobbet! Dock har jag alltid på autofokus, men det tycker jag faktiskt att man kan ha! ;)

2010-11-10 @ 17:02:03
URL: http://jwestmans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0